Kehidupan disusun oleh pengalaman daripada khayalan dan illusi, walaubagaimanapun ia dapat dirungkai oleh hukum Alphabet yang juga mampu merungkai misteri halusinasi!.
CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Sunday, September 26, 2010

STUXNET! bahaya! Jejas Elektriksiti!

Salam semua blogger sekalian, kali ni Ezao nak tulis entri mengenai Cacing Siber (Stuxnet).
Tadi usha paper dans earch lah kat enjin google, okay! sekarang ezao baru tahu satu fakta penting yang patut semua blogger ataupun pembaca yang ada diblog Ezao ni untuk tahu fakta ni mengenai anjaman STUXNET kepada bekalan elektrik dan industri yang ada.

Untuk pengetahuan semua, Stuxnet kini sudah berjaya merosakkan 30,000 alamat IP komputer dinegara IRAN. Pada awalnya Stuxnet ni dikenalpasti di Jerman pada bulan jun yang lalu, dan jugak telah menyerang sistem kawalan komputer INDIA sebanyak 45,000 unit. Stuxnet ni dah menyerang lebih 5 buah negara termasuklah, Iran,Amerika Syarikat,India,Kanada dan Indonesia. Walaubagaimanpun, kan teori menjangkakan Stuxnet ni akan lebih merrhabaya jika tak diatasi segera. Stuxnet ni dikatakan ditujukan untuk negara IRAN,sebab IRAN merupakan negara yang paling teruk terkena serangan ni dan telah mengambil alih sistem industri negara tersebut.

Pakar teknologi maklumat KANADA berpendapat yang Stuxnet ni mula-mula menjangkiti sistem komputer dengan hanya pada awalnya hanya tunggu, dan sambil memeriksa tahap keselamatan komputer setiap 5saat.Dan apabila stuxnet ni dapati yang kawalan keselamatan longgar, stuxnet ni akan mulakan program pengaktifan urutan data dan menyebabkan sesebuah loji industri merosakkan dirinya sendiri.

Stuxnet juga boleh memasuki sistem peranti memori tau USB dan ini bermakna stuxnet juga boleh menyerang pengguna komputer walaupun bukan melalui internet.


Programmer mencari punca Stuxnet di IRAN.

Pssst! so korang kena hati-hati gak dengan menatang net ni. Bahaya dia ni. boleh ambil alih electricity ...?

Blogger Templates



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
JavaScript Free Code

Mr.Linky,please Link yourself!