Kehidupan disusun oleh pengalaman daripada khayalan dan illusi, walaubagaimanapun ia dapat dirungkai oleh hukum Alphabet yang juga mampu merungkai misteri halusinasi!.
CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Monday, August 30, 2010

Ezao' Edogawa memasak?

Saya memasak.?
Yeah! betul... betul... saya memasak makanan berbuka puasa untuk dua hari ini, alhamdulillah saya berpuas hati dengan masakan yang saya sediakan. Walaupun baru sahaja belajar, usha resepi ... kesannya, saya berjaya memasak resepi yang boleh dibanggakan oleh saya sendiri.Pencapaian terbaik saya selama 17tahun ini,haha.. saya memang cepat belajar XD ... jom kita telitikan masakan-masakan saya. Apa kata anda beri pendapat terhadap masakan saya ni?

Masakan semalam
Chicken Chop Black Pepper.

First of all, saya perap ayam (saya guna chicken breast dan DIBONEkan) supaya senang nak makan, perap bersama lada hitam yang ditumbuk halus,bawang merah dan putih dicincang mengikut keperluan, sos tiram,garam mestilah dan ada lagi bahan saya lupa lahh apa namanya sejenis sos tak ingat apa namanya ...

Proses pemerapan selama setengah jam,
kalau lagi lama lagi sedap agaknya.


Dan....
Hasilnya....



Wahh! dah siap Chicken chop Ezao, saya masak menggunakan fryer yang diletakkan sedikit minyak, tak payah banyak sangat nanti ayam tu tak fresh. Minyak itu kolestrol lah! huhu
Tadaa! apa macam berselera tak
readers dan blogger tengok? hehe ... nanti nak try
resepi western food yang lain pulak lah.

Hasilnya. selepas proses pelantakkan
Ingat nak upload gambar ketika tengah jilat pinggan,
fikir-fikir semula tidak sesuai untuk tontonon UMUM, haha
*Mak saya puji, ayam saya rasa rempah dan cukup masak!
wah bangganya bila mak saya yang agak kecerewetan itu memuji! ;)


Masakan hari ini.
Nasi Goreng Papprik.

Actually hari ini mahu masak nasi goreng pattaya, usha dapur tengok telur tak da. jadi terpaksalah saya membatalkan niat murni itu. Usha peti ais, ada daging,sotong dan ayam. jadi apa lagi ... mulakan kerjalah ezao!

Tadaa! Comelkan?
Sotong,daging,ayam dan sayuran segar!
Saya perkenalkan Papprik Ezao.
Dua potongan timun tu, melambangkan
nickname saya Ezao' Edogawa ;)

Kenapa saya memasak?
sebab... mak saya bagi tahu saya, yang saya ini cerewet sangat, masak tu tak nak, masak ni tak nak... oleh itu mak saya suruh saya masak sendiri. WHAT the ....? okay! so saya pun usha buku resepi dan usha gak lah internet, mahu cari resepi yang berkenan. begitulah susur galurnya.

ESOK? tak rancang lagi. Penat jugak memasakkan? ...
anda buat anda dapat. Sekian!
Blogger Templates



3 comments:

  1. wah.. kagumnye tengok.. serius nampak sedap... hehe

    ReplyDelete
  2. ni mcm bukan amateur lagi dah ni...
    this is Professional chef.
    really looks nice.
    sedaplah!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
JavaScript Free Code

Mr.Linky,please Link yourself!